vrijdag 12 februari 2016

Pin it & Make it ~ strijkapplicatie

Lowie: Oei, mama... kijk! 
Ik:        Oei, ja... Dat is een gaatje in je broek.
Lowie: En nu?

Ja, inderdaad wat nu?
Ik was eigenlijk best beetje trots toen Lowie met zijn eerste 'gat-aan-de-knieën-scheur-en-slijtage' thuiskwam. :)
Hij is al drie, dus dan mag hij wel eens een broek scheuren he.

Weggooien leek me beetje zonde... Een speelbroek kan hij altijd gebruiken. Maar het gat gingen we wel dichten!

Dit gevalletje zorgde ervoor dat ik deze pin dus direct kon testen. Deze dame doet allerlei dingen met 'gaten in de broek'.

Ik ging voor strijkapplicatie. Je kent ze wel... van vroeger... Die harde lelijke (sorry voor de liefhebbers) dingen die je mama vroeger op je knieën naaide. Dan had je eens een hippe leuke broek, kreeg je hem terug met twee teddyberen op genaaid. Weg soepele broek en mama sorry, die teddyberen konden echt niet meer voor mijn leeftijd...
Meestal hadden mama's ze in huis uit voorzorg. Auto's, teddyberen, appeltjes, mickey mouse, beertje Pooh...
We kunnen ze de voorlopers noemen van wat ik van plan was :)
Iets veel leuker!

Tegenwoordig heb je hippe strijkapplicatie, geen genaai meer en gesukkel met de vingerhoed. Voor een strijkapplicatie hoef je eigenlijk geen gaatje in de broek te hebben. Ze worden vaak gebruikt om iets te personaliseren of een leuk extra'tje te geven of gewoone en t-shirt te pimpen.

Dus daar gaan we: 

kapotte jeans en applicatie
Wat heb je nodig? 
Een kapotte jeans.
Een gewenst figuurtje die het gat of de scheur in het kledingstuk kan bedekken.
Flock of flex.
Snijmachine a la silhouette cameo of plotterding. Natuurlijk kan je ook met de hand snijden.
Strijkijzer.
Hoe ga je te werk?
Eerst en vooral koos ik voor versteviging. Draai de broek binnenstebuiten en neem een restje flockfolie de grote van de scheur. Ik gebruikte een rechthoekig stukje zwarte flock en heb dat over de scheur gestreken.
Kies nu je figuurtje en snijd deze in de gewenste kleur flock of flex. Ik koos voor rode flockfolie en als figuurtje een 'supermanneke'.
Draai de broek weer om naar de goeie kant. Leg je figuurtje op de gewenste plek.
Zelf leg ik er dan een zakdoekje op en duw alles aan met mijn strijkijzer. Als dat allemaal gebeurt is, haal ja het plastiek er voorzichtig af en zie je dat je figuurtje aan de kledij vasthangt.
Zo dus:
Scheur/Gaatje weg! 
Als je dat wenst kun je met naaimachine nog extra steekjes rond je figuurtje doen ter versteviging. Ik hoorde van mensen dat het soms weer loskomt... Zelf heb ik het nog niet voorgehad dat een applicatie loskwam.
Voor mij is belangrijk: leuke speelbroek en scheur weg! 



Eindresultaat!



ps: kunnen Jozefien en Scarlette nog even hun adres sturen naar mij. Zie hier.

2 opmerkingen:

  1. Wauw Charline. Was een beetje aan het googelen en plots kom ik hier terecht ;). Awel dit ga ik eens uitproberen. Weet niet hoe Alessio het klaar krijgt maar iedere week is er een broek met een gat in!!!! En hij is 4,5!! Bij Giuliano niks ;). Ik zal het alleen met de hand moeten uitsnijden want ben nog een groentje op dat gebied ;)

    BeantwoordenVerwijderen