vrijdag 8 mei 2015

Cheesecake

Nog nooit at ik een cheesecake/kaastaart... tot vandaag! :)

Je ziet ze wel eens op food-blogs, moderne koffiehuisjes, pinterest,... 'Cheesecakes'.
Ik vind ze er altijd geweldig lekker en fris uitzien. Dat kan toch niet anders dan lekker zijn?  En zelfs Danone kwam met een yoghurtjesvariant. Na dat eens te proberen dacht ik toch dat de 'real deal' beter moet zijn. Dus deed ik mijn research: ongebakken kaastaart.

Ik heb wat recepten bekeken en vergeleken. Ik koos wat van het ene recept en van een ander recept en maakte ze 1. Deze versie is redelijk zoet en volgende keer wil ik het wat minder zoet maken dat de yoghurt/kaassmaak wat meer is.
Missie kaastaart = geslaagd! 


Dit is hoe ik het deed:

Cheesecake

Nodig:


  • 100 gr amarettikoekjes (origineel recept: speculoos)
  • 50 gr boter
  • 500 gr aardbeien (Kan ook met frambozen, bosbessen, een mengsel van deze of zonder)
  • 2 el citroensap 
  • 1 el limoensap
  • 350 gr platte kaas
  • 200 ml room 
  • 100 gr suiker 
  • 1 el vanillesuiker
  • 12 gr gelatine

Hoe:

Neem een taartvorm. Mijn taartvorm hoeft niet bekleed te worden maar indien nodig kun je dat wel doen.
Neem de koekjes die je wenst te gebruiken en kruimel ze in een blender of keukenrobot.

Smelt de boter en meng die goed onder de koekkruimels. Giet de koekkruimels uit over de bodem van je taartvorm. Druk het mengsel aan, zodat het overal gelijkmatig verdeelt is en er uitziet als een dikke koek. Plaats je vorm in de koelkast zodat de koek kan opstijven.
Week de gelatine in koud water. Meng de platte kas met de suiker en de vanillesuiker. 

Doe de citrussappen in een koffiemok en zet 30 sec a 1 minuutje in de micro. Knijp de gelatine uit en voeg ze toe aan de warme citrussappen. Goed roeren zodat alles volledig oplost. Doe deze vervolgens bij de platte kaas en meng alles goed.
Klop de room stijf en roer hem daarna voorzichting onder het platte kaas mengsel.


Haal de bakvorm uit de koelkast en snijdt wat vruchten en verdeel ze over de koek. Giet hierna voorzichtig het kaasmengsel over de vruchten en strijk glad met spatel of lepel.
Laat minstens 2uur stijven in de koelkast en net voor het serveren kun je hem naar keuze afwerken. 
Vol aardbeien en een takje munt of een coulis van aardbeien (met gelatine en dan wel weer laten stijven...)...

Smakelijk!


Je kunt naar eigen keuze variatie aanbrengen in het recept. Heb je liever als basis de wafeltjes van Jules Destrooper of speculoos of Oreo's of... Misschien eet je het ook liever met wat meer citrus en zonder vruchten... Of je gebruikt misschien liever Griekse yoghurt... Doe lekker je ding.
Handig vind ik dat er geen oven aan te pas komt en de kindjes kunnen prima helpen! Lekker fris en zomers of ideaal voor Moederdag! :)

1 opmerking:

  1. Overheerlijk!!! Gisteren gemaakt :-) met een bodem van speciale speculaaskoekjes. Ze zijn er hier zot van!
    Bengt zijn eerste echte taart!!! Thank you!!!!

    BeantwoordenVerwijderen