woensdag 19 november 2014

Cake

Mijn allereerste zelfgemaakte cake was een receptje van mijn Maraine. Als we daar op bezoek gingen, maakte zij vaak een lekker appelcake. Dat was er eentje in een taartvorm met de appelschijfjes erbovenop...Als ik daar dan binnenkwam en ik rook de geur van appelcake dan verscheen er toch een glimlach op mijn gezicht.
En dan komt de dag dat je naar je Maraine gaat en die cake zelf graag eens wil maken. Haar recept ligt hier nog steeds handgeschreven bij mijn verzameling recepten.
Misschien heb ik het graag bakken enzo wel van haar? :)

Af en toe probeer ik een nieuw recept uit (kookboeken genoeg) en vorige week vond ik er eentje:





Appelcake van Sofie Dumont met hier en daar een veranderingetje



Nodig:
  • 250 gr boter (Ik gebruik lopende sojaboter)
  • 250 gr bloem
  • 200 gr kristalsuiker (ik gebruik 230 gr kristalsuiker of fijne suiker)
  • 5 eitjes
  • 5 gr zout
  • 2 appelen
  • beetje fijne suiker 
  • beetje kaneel 
  • verwarm oven op 180°

Hoe:

Alles afwegen natuurlijk :)
Meng de boter (als je geen lopende boter zoals ik gebruikt, dan klop je die eerst glad) en de kristalsuiker samen in een mengkom tot die wit en glad is.
Doe de eitjes 1 voor 1 bij het mengsel en roer goed tot je telkens gladde structuur hebt.
Zeef je bloem en roer het door het mengsel, voeg ook je zout toe en meng alles goed met een spatel of platte lepel.
Boter de bakvorm in, ik gebruikte een rechthoekige vorm maar je kan natuurlijk best een andere vorm kiezen, alleen heb je dan misschien meer appels nodig. 
Meng de fijne suiker met de kaneel, schud deze uit in je bakvorm zodat deze alle vlakken bedekt met een laagje. 
Schil je appelen, doe ze in 4 partjes en snijd ze dan nog in schijfjes. 

Giet vervolgens een cm of 2 van het beslag in je bakvorm, overal evenveel. Neem nu je appelschijfjes en maak een rijtje van links naar rechts en zorg dat de schijfjes elkaar lichtjes overlappen. Vervolgens doe ik het even anders omdat ik graag veel appel in mijn cake heb.  Dan herhaal je alles nog een keer; opnieuw een laagje beslag en nog een rijtje appelschijfjes. 
Verdeel mooi met een spatel nu je laatste restje van je beslag in je vorm en de oven in! 

Bakken doe je op 180°, zo'n 45 min. Sofie raadt aan de oven niet te openen de eerste 30 min anders kan de cake instorten ;)
Ook nog leuke tip is dat je de kaneel kan vervangen door bijvoorbeeld chilipoeder of speculaaskruiden! 

Ik zeg een goei'ke voor de winterdagen of de nu al regenachtige herfstdagen. Wedden dat je bezoek of gewoon jijzelf hier gelukkig van wordt?!

Hmmmm....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten