maandag 6 mei 2013

Kleuren

Ik heb eventjes mijn naaimachine aan de kant gezet. Niet ver hoor...  Op het hoekje van mijn bureau. In mijn ooghoeken zie ik ze nog net staan. En lang zal ze daar toch niet staan. Maar nu is het eventjes tijd voor iets anders.

Zoals jullie wellicht weten ben ik ook verslaafd aan lettertjes. En als er dan nog eens kleurpotloden aan te pas komen, word ik helemaal blij.
Deze namiddag ging ik naar de eerste les van vier lessen "Letters in potlood", gegeven door "juf" Sarah. Als jullie ongeduldig zijn en al eens willen weten wat het uiteindelijke resultaat zou moeten zijn, kunnen jullie eens piepen op haar blog. Het toeval wil dat ik toen die give away gewonnen heb en Sarah maakte toen dit voor mij.
Ik hoop dat ik aan het einde van de lessen toch al een beetje in staat zal zijn om ook zo'n mooie dingen te kunnen maken, maar zoals Sarah het deze middag zo mooi zei "aub niet lopen vooraleer je kunt stappen" ... en ik durf eigenlijk wel toegeven dat ik daar soms last van heb ...

Maar bon ... Wat hebben we geleerd vandaag?

 

Dat er veel verschillende soorten kleurpotloden bestaan die allemaal hun eigen kwaliteiten hebben. Nu zie ik sommige al denken "weet die dat dan niet?". Natuurlijk weet ik dat, maar je moet er toch eerst een paar testen om te weten welke potloden het beste bij jou passen. Mijn favorietjes zijn Coloursoft van Derwent, Polychromos van Faber Castell en Luminance 690 van Caran d'Ache. Natuurlijk niet van de goedkoopste, maar ik mag mezelf gelukkig prijzen want ik ben al de trotse eigenaar van een heel mooie doos Coloursoft potloden.

Coloursoft Derwent
Fine Art Pencils

En nu aan de slag. Verschillende "technieken" uitproberen is de boodschap. Zachtjes kleuren, hard kleuren, van donker naar licht, lichtpuntje maken, kleuren mengen, glaceren, ... enz. Niet gemakkelijk en het zal veel oefenen worden, maar oooooh zo leuk om te doen.

Gekleurd met Coloursoft van Derwent
Light Green C440 & Green C420
Juf Sarah gaf ook nog huiswerk mee: kleuren, kleuren, kleuren en nog eens kleuren.  :-) In de mate van het mogelijk, zal ik mijn best doen om te kleuren, kleuren, kleuren en nog eens kleuren.

Volgende week les #2 -- > to be continued!

1 opmerking: