zondag 10 maart 2013

Bakken en ... !!

Mijn naaimachine is al een poosje mijn beste vriendin, maarrrr ... nu krijgt ze concurrentie. Niet van een nieuwe machine, maar van mijn nieuwe oven! Jawel, deze madame hier heeft geïnvesteerd in een nieuwe oven! Hoeraaaa!

Is ze niet mooi????


Ik ben de eigenaar van een ietwat oudere, ouderwetse, bruine, keuken (met kastdeurtjes die al scheef beginnen te hangen) die ik eigenlijk niet graag zie ... (de omschrijving alleen al is gruwelijk - eeewwwww) In die keuken zit een oven, een gasoven, waar ik niet de beste relatie mee heb. Een oven die de baktijden altijd moest verdrievoudigen en dan was het nog niet zoals het hoorde. Een oven waar ik de kriebels van kreeg, die me stress bezorgde en die ik beu was!

En aangezien het nog wel een jaartje zal duren vooraleer hier een nieuwe keuken komt, heb ik mij een combi-oven aangeschaft!
Gisteren werd die meteen geïnstalleerd EN  uitgeprobeerd. En jawel hoor, ongelooflijk maar waar, het ding bakte zowaar een cake in een half uurtje in plaats van een uur en een half! Ik kon met mijn enthousiasme geen blijf en besloot vandaag om nog maar eens dat ding te testen, want mijn ongeloof was groot.
Ik zocht een simpel zandkoekjes recept want ik ben een koekjesleek.
En ja hoor, mijn nieuw vriendin zorgde in 25 minuten voor lekkere zandkoekjes.


Hmmmmmm!!!
Ongelooflijk, maar waar! In mijn oventje zullen nog heerlijke dingen gemaakt worden!
To be continued ...



Hierbij het recept!
Veel bakplezier!

RECEPT ZANDKOEKJES
 


  • 125 gram bloem
  • een redelijk snuifje zout
  • 50 gram poedersuiker
  • 1 pakje vanillesuiker
  • 80 gram zachte boter op kamertemperatuur gebracht

    1. Neem een kommetje en doe er de bloem, poedersuiker, zout en vanillesuiker in. Roer met je handen om.
    2. Snijd of breek de zachte boter in stukjes en verdeel over de kom.
    3. Kneed het geheel met je handen tot een homogeen, droog deeg.
    4. Je zal merken dat het mengen precies niet gaat lukken. Stort dan de kom uit op een werkvlak en blijf met je vingertoppen en je handen kneden. Blijf de bloem in het al wat samenhangend boterdeeg duwen en kneed verder tot een niet te nat en niet te droog homogeen deeg.
    5. Druk het deeg goed bij elkaar tot een bol, wikkel het in plastiekfolie en laat een kwartier in de koelkast rusten zodat het deeg mooi opstijft.
    6. Verwarm de oven voor op 180 graden.
    7. Haal het opgesteven deeg uit de ijskast. Rol er zo goed en zo kwaad als dat gaat een worst van.
    8. Klop de eierdooier met wat water los in een diep bord.
    9. Snijd de worst in handelbare stukken (in twee) en dompel elk stuk worst eerst goed onder in de eierdooier.
    10. Rol de worst dan in de kristalsuiker zodat de worst gepaneerd wordt met de suiker.
    11. Snijd uit de worst koekjes van ½ cm dikte en leg op een bakplaat bedekt met boterpapier.
    12. Bak de zandkoekjes voor 20 tot 25 minuten in de oven van 180 graden.


    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten