maandag 21 januari 2013

Poncho

Mijn eerste haakproject van 2013 is af! Een poncho voor mijn kleine meid.
Ik ben dol op poncho's. Ik heb er een hele massa in mijn kleerkast hangen en ik wil dat mijn kleine meid even dol is op poncho's als haar mama. En waarom niet zelf ééntje haken?

Ik ging op zoek op het internet naar haakpatroontjes voor een poncho. Ik vond er enkele maar geraakte er niet echt wijs aan uit. Met wat hulp van een YouTube filmpje heb ik dan toch gevonden hoe het moet.



Ik haakte met een haaknaald 4,5 en gebruikte twee kleurtjes. Wat natuurlijk niet hoeft. Dat is allemaal je eigen keuze.
  • Ik haakte een ketting van 72 lossen. De ketting van lossen hangt af van de grootte van het hoofdje. Is dit nog te klein dan kun je de ketting groter maken, maar let op de lossen moeten een veelvoud van 8 zijn. Je sluit de ketting van 72 lossen met een halve vaste.
  • Om de ketting van lossen iets steviger te maken haakte ik nog een toer met vasten erbovenop. Dus 1 vaste in iedere losse en sluiten met een halve vaste.
  • Haak daarna twee lossen (dit is het eerste stokje) en haak vervolgens 2 stokjes in de vasten van de vorige toer. Daarna haak je 1 losse, je slaat een vaste van de vorige toer over, 3 stokjes in de 3 volgende vasten, 1 losse (dus weer een vaste overslaan) en daarna weer 3 stokjes. Dit herhaal je tot op het einde van de toer.  
  • Ik zorg steeds dat ik bij een volgende toer begin in een holletje van de vorige toer. Je kunt van steek verspringen door erover te haken met halve vaste.
  • Bij de volgende toer haak je dus twee lossen en twee stokjes tussen de stokjes van de vorige toer in. Haak vervolgens telkens drie stokjes tussen de stokjes van de vorige toer in.
    Dit doe je totdat je op een kwart van de toer bent. Daar haak je drie stokjes, 2 lossen en nog eens drie stokjes in hetzelfde holletje van de vorige toer. Dit wordt de voorkant van je poncho. Vervolgens haak je verder met drie stokjes in het holletje van de vorige toer, 1 losse en weer drie stokjes in het holletje van de vorige toer totdat je op driekwart van je rij bent. Daar haak je weer drie stokjes, 2 lossen en drie stokjes in hetzelfde holletje. Dit wordt de achterkant van je poncho. Vervolgens haak je verder tot op het einde van de rij en sluit je met een halve vaste.
  • Vervolgens haak je zo verder tot op de gewenste lengte. In iedere holletje 3 stokjes, 1 losse en terug 3 stokjes in iedere holletje.
  • Eindigen met een schelpjesrand is het mooiste. Dit doe je zo. Je haakt 4 lossen(dit telt als je eerste stokje) en vervolgens 4 stokjes in het holletje van de laatste toer. Dan haak je een halve vaste in het middelste stokje van de vorige toer. Daarna 5 stokjes in het holletje van de vorige toer en een halve vaste in het middelste stokje van de vorige toer. Dit herhaal je tot je rond bent en je sluit met een halve vaste.

Indien gewenst kun je de poncho nog versieren met een bloem. Daarvan zijn er verschillende YouTube filmpjes te vinden. Je kiest er ééntje naar de gewenste moeilijkheidsgraad en naait die op je poncho.


En zo heeft mijn kleine meid haar eigen door mama gemaakte poncho MET bloem!

Veel poncho-plezier!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten