dinsdag 8 januari 2013

Nieuwjaarsbriefje

1 januari worden in heel wat huizen de nieuwjaarsbrieven voorgelezen. Peter, meter, ouders, oma en opa zetten dan hun oren open om naar hun liefste kapoen te luisteren.

Vroeger op school begonnen wij hier tijdig mee, ik moest er dan ook 6 schrijven!! De leerkracht zag er op toe dat je een 'afgelekte' brief kon afgeven. Er mochten geen foutjes of vlekjes opzitten, met pen geschreven, recht schrijven, geen komma's vergeten, geen punten meer of minder zetten, denk aan je hoofdletters,... ik herinner me nog een voorvalletje: 'Als meisje van 10 jaar ben ik druk aan het schrijven aan mijn nieuwjaarsbrieven. Ik was bijna bijna klaar (waren in de tijd best wel lange brieven hoor!) toen 2 zinnen van het einde ik een fout schrijf... in paniek ga ik naar de juf waarop die zegt. Je zal moeten opnieuw beginnen... ????? aaaaah.... En ik moet ze ook nog wel alle 6 versieren he juf!' :)
Gelukkig ben ik van die stress verlost, geen trauma's aan overgehouden en besef ik hoe leuk deze traditie is. Al gaan scholen er ook wel losser mee om. Nu geven ze 1 brief mee die ze gemaakt hebben en als peter of meter of oma en opa ook 1 wil, gewoon kopietje maken. (Er zit zelfs een brief bij om dit uit te leggen!) Mijn nichtje Jana (3de zus die nog langskomt haar kindje) heeft zelfs dit jaar haar brief moeten typen, ze hadden er wel een leuke draai aan gegeven met 'delete', 'forward', 'enter',...
Tijden veranderen :)

Maar zoals je weet met een baby'tje kies je tijdens je zwangerschap een meter en een peter. Meter is trouwens 'metje' geworden hier, lekker op zijn West-Vlaams. Metje is trouwens mijn zus Sofie (ja, ze komt nog langs om haar voor te stellen :D)
En natuurlijk vond ook ik, al kan onze kleine man nog niet praten, dat er een Nieuwjaarsbrief moest komen.
Op pinterest had ik al enkele maandjes geleden een heel leuk idee gezien met voetjes en handjes in de verf geduwd en dan overzetten op een canvas als kerstboom of rendier ofzo... Ik ben voor de kerstboom en voeten gegaan! Een succes!

Hoe ik mijn ventje van toen 9 weken zover heb gekregen? Ik ben naar de HEMA gereden en heb daar verf gehaald, borstels en een canvas. Op internet heb ik een tekstje gezocht die wat paste en snel nog even op pinterest gekeken. En dan op een kalm momentje voor hij in bad moest, heb ik hem op zijn verzorgkussen gelegd en zijn voeten groen geverfd! Die teentjes gingen net iets krampachtiger staan dan ik had gedacht maar het is goed gelukt!
Het resultaat zie je hieronder: 






                     


En mettie en petjn? Die vonden het natuurlijk super...

Tot volgende berichtje
Charline

Geen opmerkingen:

Een reactie posten