vrijdag 11 januari 2013

Granny squares

Sinds ik de haakmicrobe te pakken heb, ben ik zot van granny squares.  Ook wel "Oma's vierkantjes" genaamd. Ze waren vroeger toen mijn omatje jong was in de mode en dat zijn ze nu weer. Je kunt er ongelooflijk veel dingen mee maken. Alles wat je maar kunt bedenken: poncho's, kleedjes, iPhone zakjes, tablet zakken, brillenetuis, zakjes, ... Noem maar op!


In één van mijn haakboeken, Granny squares haken staat een zakje waar ik meteen weg van was en ik ben dan ook aan het haken geslagen.

Het zakje bestaat uit 18 granny squares, honingraat (zoals te zien op de foto), in verschillende kleuren. Ik heb wel andere kleuren gekozen dan aangegeven in het boekje. Je haakt 6 keer 3 dezelfde squares.




Wanneer de 18 squares gehaakt zijn, zet je ze aan elkaar met vaste, 2 squares breed en 3 squares hoog. Daarna haak je de drie rechthoeken aan elkaar tot dat er een rol ontstaat.

Aan de bovenkant en de onderkant haak je met dezelfde kleur waarmee je alles aan elkaar gehaakt hebt, nog eens een rand van stokjes.
Daarna strijk je de rol plat.


Daarna heb ik het zakje, zoals omschreven in mijn haakboek, gevoerd. Ik stuitte wel op een bijkomend "probleempje". Ik had geen dubbelzijdig stofje gekozen. Dat wil zeggen dat de tekening van de stof zichtbaar is als je het zakje opendoet. Als je het zakje dus van aan de onderkant bekeek, zag je de tekening niet. Ik heb dan maar beslist om nog een ronde bodem te haken. Mijn zakje heeft dus een dubbele bodem, zowel een gehaakte als vanbinnen een stoffen. :-)

Daarna nog een lintje draaien of vlechten en klaar is kees!
Ziehier mijn allereerste gehaakte granny square zakje.

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten